Bir Şiirin Hikayesi: "Cemal Süreya/Üvercinka-Aşk engel tanıdı"
Cemal Süreya' nın belki de en önemli ve en güzel şiiridir bu şiir.
Hani Bazen insanlar kafalarında hep tartarlar ya sevgi ve aşk
ikilisini. Kimi Aşkı tercih eder kimi de sevgiyi. Cemal Süreya' nın da
tercih şiiridir "Üvercinka". Ve Süreya belki de en güzel şiirini aşık
olduğu o genç kıza yazarak teşekkür ederken uğruna babasıyla bile
tartıştığı,okul yıllarında tanışıp daha sonra hep mektuplaştığı ilk ve
son aşkına ilk eşine Seniha'ya geri dönecektir. Hikayenin en başına
dönelim isterseniz, Cemal Süreya'nın ilk aşkıdır Seniha. Orta ikide
sınıfın en güzel kızı Seniha ya aşık olur, derslerde onun kızıl
saçlarından gözlerini alamaz. Ve bir gün tahtaya Kızıl Mısralar diye bir
şiir yazar Süreya: "Seni sevdiğim anda her şeyim kızıl oldu, Masmavi
defterime kızıl satırlar doldu..."
Bütün okul öğrenir
Süreya'nın aşkını artık. Yaşça büyük arkadaşlarından Abdullah Macit
uyarır hemen Süreya'yı : "Yahu ne yapıyorsun sana komünist derler!" Ve
şiir şöyle değişir sonra:
"Seni sevdiğim anda her şeyim yeşil oldu, Masmavi defterime yeşil satırlar doldu."
Cemal Süreya bir
röportajında da dediği gibi aşkı "aynı masada mektuplaşmak" olarak
tanımlayacak kadar özdeşleştirmişti Seniha ile yıllarca süren
mektuplaşmalarını ve aşkını.
Ve Seniha ile ilk evliliğini yapar
Süreya, birlikte dostlarına mektuplar yazarlarmış hemde nasıl biliyor
musunuz, bir kelime Süreya yazar,bir kelime Seniha yazarmış farklı
renkte kalemlerle.Düşebiliyor musunuz güzelliklerini ve uyumlarını.
Zaten Süreya Seniha ya "gibisi olmayan yar" der, Seniha da ona "gibisi
olmayan bir adam" yani yasaklarlar birbirlerine "gibi" sözcüğünü.
Burada hikayenin ilk kısmı biter ve ikinci kısmı başlar: "Üvercinka".
Cemal
Süreya eşi Seniha hamile iken kendisine "Üvercinka" adını taktığı genç
bir kızla tanışır ve aralarında tutkulu bir aşk başlar. Fakat Süreya'nın
58 yıllık hayatında bu genç kızın ne adını bilen ne de yüzünü gören
kimse olmayacaktır. Süreya'nın hayatında bir giz olarak kalan bu sır,
Türk Şiirinin en güzel ve gizemli şiirlerinden birini ortaya çıkaracak
Süreya'ya da şöhreti getirecektir getirmesine de Süreya bir karar vermek
durumundadır. Çok sevdiği eşi Seniha o çok istedikleri çocuklarını
doğurmak üzeredir ve Süreya kararını verir Üvercinka ile ayrılık kararı
alırken bir Ağustos günü şu satırlar dökülür dizelere:
"acıların adını ,ağustos koymalılar..."
Büyük
aşk bitmiş ya da bitmemiş ama Süreya, eşi Seniha ya dönmüştür. Sevgi yi
mi tercih etmiştir Süreya, Üvercinka'ya olan aşkını o malum şiiri ve
onun için yazdığı bir çok şiiri o kitaba dökerek, belki bizler için
böylesi daha hayırlı bile oldu dedirtmiştir.
Cemal Süreya'nın yakın çevresinin dediğine göre o soy adından bir harf atması da tamamen Üvercinka ile olan hesaplaşma sonucu hayatı boyunca taşıyacağı bu eksikliğin verilmiş bir sözün sonucudur.
Bilmiyorum siz kendinizi Seniha ya mı daha yakın hissettiğiniz yoksa Üvercinka'ya mı? Ama gelin beraber o malum şiiri okuyalım ve Üvercinka ile yaşadıkları aşka şahit olalım, hemde yine bir Süreya şiirini şarkı haline getiren MFÖ'nın "Hüznün Kuşları"şarkısı ile yapalım...
Cemal Süreya'nın yakın çevresinin dediğine göre o soy adından bir harf atması da tamamen Üvercinka ile olan hesaplaşma sonucu hayatı boyunca taşıyacağı bu eksikliğin verilmiş bir sözün sonucudur.
Bilmiyorum siz kendinizi Seniha ya mı daha yakın hissettiğiniz yoksa Üvercinka'ya mı? Ama gelin beraber o malum şiiri okuyalım ve Üvercinka ile yaşadıkları aşka şahit olalım, hemde yine bir Süreya şiirini şarkı haline getiren MFÖ'nın "Hüznün Kuşları"şarkısı ile yapalım...
Üvercinka
Böylece bir kere daha boynunlayız sayılı yerlerinden
En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu kesmemeye
Laleli'den dünyaya doğru giden bir tramvaydayız
Birden nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun
Ama nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez
Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Aydınca düşünmeyi iyi biliyorsun eksik olma
Yatakta yatmayı bildiğin kadar
Sayın Tanrıya kalırsa seninle yatmak günah, daha neler
Boşunaymış gibi bunca uzaması saçlarının
Ben böyle canlı saç görmedim ömrümde
Her telinin içinde ayrı bir kalp çarpıyor
Bütün kara parçaları için
Afrika dahil
Böylece bir kere daha boynunlayız sayılı yerlerinden
En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu kesmemeye
Laleli'den dünyaya doğru giden bir tramvaydayız
Birden nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun
Ama nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez
Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Aydınca düşünmeyi iyi biliyorsun eksik olma
Yatakta yatmayı bildiğin kadar
Sayın Tanrıya kalırsa seninle yatmak günah, daha neler
Boşunaymış gibi bunca uzaması saçlarının
Ben böyle canlı saç görmedim ömrümde
Her telinin içinde ayrı bir kalp çarpıyor
Bütün kara parçaları için
Afrika dahil
Senin bir havan var beni asıl saran o
Onunla daha bir değere biniyor soluk almak
Sabahları acıktığı için haklı
Gününü kazanıp kurtardı diye güzel
Birçok çiçek adları gibi güzel
En tanınmış kırmızılarla açan
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Birlikte mısralar düşünüyoruz ama iyi ama kötü
Boynun diyorum boynunu benim kadar kimse değerlendiremez
Bir mısra daha söylesek sanki her şey düzelecek
İki adım daha atmıyoruz bizi tutuyorlar
Böylece bizi bir kere daha tutup kurşuna diziyorlar
Zaten bizi her gün sabahtan akşama kadar kurşuna diziyorlar
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Burda senin cesaretinden laf açmanın tam da sırası
Kalabalık caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki
Padişah gibi cesaretti o, alımlı değme kadında yok
Aklıma kadeh tutuşların geliyor
Çiçek Pasajında akşamüstleri
Asıl yoksulluk ondan sonra başlıyor
Bütün kara parçalarında
Afrika hariç değil
Onunla daha bir değere biniyor soluk almak
Sabahları acıktığı için haklı
Gününü kazanıp kurtardı diye güzel
Birçok çiçek adları gibi güzel
En tanınmış kırmızılarla açan
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Birlikte mısralar düşünüyoruz ama iyi ama kötü
Boynun diyorum boynunu benim kadar kimse değerlendiremez
Bir mısra daha söylesek sanki her şey düzelecek
İki adım daha atmıyoruz bizi tutuyorlar
Böylece bizi bir kere daha tutup kurşuna diziyorlar
Zaten bizi her gün sabahtan akşama kadar kurşuna diziyorlar
Bütün kara parçalarında
Afrika dahil
Burda senin cesaretinden laf açmanın tam da sırası
Kalabalık caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki
Padişah gibi cesaretti o, alımlı değme kadında yok
Aklıma kadeh tutuşların geliyor
Çiçek Pasajında akşamüstleri
Asıl yoksulluk ondan sonra başlıyor
Bütün kara parçalarında
Afrika hariç değil
Özlem Memiş / Türk Dili ve Edebiyatı / 3. Grup
Cemal Süreya'nın ne büyük bir aşk şairi olduğunu diğer şiirlerden de biliyoruz. Bu şiirin hikayesi de gerçekten ilginç. Yine Cemal Süreya'nın şiirlerinde imgenin de büyük oranda yer aldığını da biliyoruz. Şair bu şiirini oluştururken, saçları kalp ile birleştirmesi, boyna büyük oranda güzellik atfetmesi de bu imgelemeden kaynaklanıyor. II. Yeni şairlerinin eski şiirden tam olarak kopmadığını da anlayabiliriz. Yazı için elinize sağlık. Tadımlık ve güzel bir yazı.
YanıtlaSilCemal Süreya'nın bir aşk şairi olduğunu biliyordum fakat bu denli güzel bir aşk yaşayıp onu kaleme alıp şiirlerinde yaşadığı aşkı hissettirmesi çok güzel bir duygudur :) Ben cemal süreya'nın böyle bir aşk yaşadığını bilmiyordum bu konuda bizi bilgilendirdiğin için teşekkür ederim :))
YanıtlaSilŞairimizin kullanmış olduğu imgelerle şiir daha güzel anlamlar kazanmıştır.İlk başta okunduğunda anlamsız gelebilir ama bir de şiirin hikayesini öğrenince ne kadar güzel bir şiir olduğunu görmüş oluyoruz.Arkadaşimıza katkılarından dolayı teşekkür ediyorum:)
YanıtlaSilBu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSil